Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Lotnisko w Poznaniu rośnie jak na drożdżach

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
30-04-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Lotnisko w Poznaniu rośnie jak na drożdżach
fot. Mateusz Kieruzal
W całym roku 2024 Lotnisko w Poznaniu odnotowało 3,6 mln pasażerów i był to wynik o 30% większy niż przed rokiem i aż o 52% większy niż w roku niż w roku 2019, kiedy odnotowano 2,3 mln podróżnych. Skąd się wziął tak duży sukces wielkopolskiego portu? 

– Naszą mocną stroną jest skala ruchu low-costowego. W poprzedni roku odnotowaliśmy ponad 2 mln pasażerów w tym segmencie. Około 580 tys. pasażerów stanowili klienci linii tradycyjnych, zaś pozostali przypadali na ruch czarterowy. Pod względem obsługi ruchu czarterowego jesteśmy już od jakiegoś czasu trzecim lotniskiem w kraju – mówi Jerzy Baumann, dyrektor operacyjny Poznań Airport. 

Doskonały rok 2024, 2025 też ze wzrostami 

Przedstawiciel lotniska dodaje przy tym, że port działań na bardzo konkurencyjnym rynku. – Zawsze nam powtarzano, że jako port między Berlinem a Warszawą będziemy mieli trudno. Do tego mamy silną konkurencję także we Wrocławiu. Wynik, który uzyskaliśmy w roku 2024 jest jednak bardzo dobry i pokazuje, że w Poznaniu mocno na niego zapracowaliśmy – dodaje Baumann.

 – W tym roku też pierwsze miesiące tą tendencję wzrostową i to na poziomi ok, 30%, ale w później w sezonie wysokim już takich przyrostów może nie być, niemniej liczymy też na duży wynik w koniec roku – mówi. Zaznacza przy tym, że struktura ruchu jeśli chodzi o udział przewoźników niskokosztowych oraz czarterowych i tradycyjnych w ciągu roku nie powinna ulec znaczącym zmianom.  

– Pandemia w dużym stopniu zmniejszyła udział przewoźników legacy i ruchu biznesowego, ale to nie znaczy, że najwięksi zrezygnowali z lotów z Poznania. Tutaj też są wzrosty, ale ich dynamika jest zdecydowanie inna niż w pozostałych grupach – wyjaśnia Baumann. Wśród przewoźników w Poznaniu dominują Ryanair i Enter Air. Ten pierwszy obsługuje oczywiście połączenia niskokosztowe a ten drugi czartery.

Przedstawiciel lotniska potwierdza, że rozmowy o potencjalnych nowych kierunkach trwają, ale nie chce zdradzać szczegółów.  – Z otwarciem CPK nie wiążemy żadnych obaw. Tak jak mówiłem naszą domeną są low-costy i czartery, a one zawsze będą się utrzymywały w regionach tak, żeby być jak najbliżej podróżnych – dodaje. 

Lotnisko w Poznaniu bliskie jest jednak wyczerpania swojej przepustowości i prowadzi prace, które mają zwiększyć efektywność obecnego terminala. – W maju zamierzamy zakończyć pracę nad Centralną Strefa Kontroli i Bezpieczeństwa. To są całkowicie nowe urządzenia, 6 linii o zdecydowanie większej przepustowości i lepszym komforcie dla pasażera, który nie będzie musiał wyciągać żadnych przedmiotów z bagażu. To znacząco poprawi czas kontroli – podkreśla. 

 

Poznań kończy inwestycje 

W ciągu najbliższych trzech lat koszt inwestycji zaplanowanych w wielkopolskim porcie oszacowano na 158,1 mln złotych. Tylko do końca bieżącego roku lotniskowa spółka wyda 59,6 mln złotych na modernizację terminali, dróg kołowania, strefy bezpieczeństwa, a także przebudowę układu komunikacyjnego. Kolejnych 11,1 mln złotych pochłoną inwestycje odtworzeniowe, w tym zakup środków trwałych. W sumie daje to ponad 70 mln złotych w 2025 roku.

Budżet inwestycyjny na kolejne dwa lata zakłada odpowiednio 36,2 mln złotych w 2026 roku oraz 51, 2 mln złotych w 2027 roku. Do tego dochodzą długoterminowe inwestycje w fazie koncepcji i projektu, w których uwzględniono rozbudowę terminali za 600 mln złotych oraz płyty postojowej za 160 mln złotych. Wreszcie 356 mln złotych przeznaczonych zostanie na inwestycje w obszarze OZE. Sumując kwoty wszystkich inwestycji wychodzi 1,274 mld złotych.    

 

Na lata 2024-2027 przewidziano zakup nowego sprzętu do kontroli bezpieczeństwa, w tym sześciu nowych linii z prześwietlarkami EDS, sześciu nowych bramek WTMD, sześciu detektorów metalu i materiałów wybuchowych w obuwiu, sześciu urządzeń do wykrywania śladowych ilości materiałów wybuchowych oraz trzech security skanerów.  W tym przypadku dofinansowanie z FEnIKS osiągnie kwotę ponad 15 mln złotych.  

Z kolei ponad 5,6 mln złotych wsparcia z funduszy europejskich pozwoli na zakup sprzętu dla bezpieczeństwa strefy operacyjnej. Wielkopolskie lotnisko wzmocnią dzięki temu dwie oczyszczarki lotniskowe i dwa zestawy do oczyszczania, a także zamiatarka i tester starcia nawierzchni drogi startowej. Ponadto 8 250 000 złotych z FEniKS pozwoli jeszcze na inwestycje w zakup trzech pojazdów ratowniczo-gaśniczych.   
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Lubuskie: 1,5 miliona złotych na loty Zielona Góra – Tunezja

Infrastruktura i lotniska

Lubuskie: 1,5 miliona złotych na loty Zielona Góra – Tunezja

Mateusz Kieruzal 30 kwietnia 2025

Radom: Wizz Air zostaje na zimę 2026

Pasażer i linie lotnicze

Radom: Wizz Air zostaje na zimę 2026

Mateusz Kieruzal 30 kwietnia 2025

Łódź: Q1 z mniejszą liczbą pasażerów, ale lepszym cargo

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Poznań: Rekordowy marzec w historii lotniska

Infrastruktura i lotniska

Poznań: Rekordowy marzec w historii lotniska

Rafał Dybiński 17 kwietnia 2025

Poznań: Rekordowy luty w historii lotniska

Infrastruktura i lotniska

Poznań: Rekordowy luty w historii lotniska

Rafał Dybiński 20 marca 2025

Poznań: Rekordowy styczeń i ogromny wzrost czarterów

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

Lubuskie: 1,5 miliona złotych na loty Zielona Góra – Tunezja

Infrastruktura i lotniska

Lubuskie: 1,5 miliona złotych na loty Zielona Góra – Tunezja

Mateusz Kieruzal 30 kwietnia 2025

Radom: Wizz Air zostaje na zimę 2026

Pasażer i linie lotnicze

Radom: Wizz Air zostaje na zimę 2026

Mateusz Kieruzal 30 kwietnia 2025

Łódź: Q1 z mniejszą liczbą pasażerów, ale lepszym cargo

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Poznań: Rekordowy marzec w historii lotniska

Infrastruktura i lotniska

Poznań: Rekordowy marzec w historii lotniska

Rafał Dybiński 17 kwietnia 2025

Poznań: Rekordowy luty w historii lotniska

Infrastruktura i lotniska

Poznań: Rekordowy luty w historii lotniska

Rafał Dybiński 20 marca 2025

Poznań: Rekordowy styczeń i ogromny wzrost czarterów

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5